פרסומים
מאמרים בנושאי אקטואליה, תרבות, מדע פופולארי, זוגיות ועוד, המוגשים מתוך נקודת המבט הייחודית של חכמת הקבלה

תוצאות 1 - 10 מתוך 32595
להסכים עם כל המצבים

"רק באופן כזה יכולים לקבל הטוב ועונג הזו, שלא יכול לקבל את הטוב ועונג, מה שהבורא רוצה לתת, זה גורם לו שמקבל שנאה לפירוד. "(בעל הסולם, ספר "שמעתי", מאמר ל"ד "יתרון ארץ בכל הוא")

עלינו להבין באיזה אופן אנחנו מתקרבים לבורא, כיצד אנחנו מתחברים עימו, מפני שהשתוות והידמות התכונות, השתוות הצורה, מסתכמת רק בכך שאני מסכים לכל המצבים שבהם אני נמצא, מפני שכולם מגיעים מהבורא.

אני לא מתייחס למצבים האלה כטובים או רעים. אני חושב שהם כולם זהים לחלוטין, פשוט הבורא מטלטל אותי מלמעלה למטה ומלמטה למעלה, כדי שאהיה  מכוון אליו כל הזמן. כאשר שינוי המצבים לא משפיע עליי בשום אופן, אז נחשב שרכשתי את כוח האמונה.

"אז יש לו היכולת להבחין את גודל התועלת מהשתוות הצורה. ואז הוא מתחיל להשתוקק לבחינת הדביקות. נמצא, שכל צורה מראה על צורה השניה. נמצא לפי זה, שכל הירידות שהאדם מרגיש, שבא לידי פירוד, ניתן לו הזדמנות להבחין בין דבר והפוכו."

אנחנו לא יכולים לקבוע לגבי שום מצב אם הוא טוב או רע, אלא אם כן משיגים אותו מהמצב המנוגד לו. אך ורק כך! את המצב הטוב משיגים מתוך המצב הרע, ואת המצב הרע מתוך המצב הטוב. אבל אם איננו מרגישים את ההבדלים האלה, ואין לנו את הדלתא הזאת, את ההבדל בין המצבים, אז אנחנו לא יכולים למדוד או להרגיש משהו. באותה מידה שבה ההרגשות השליליות והחיוביות מופרדות בתוך האדם, והוא מייחס אותן רק לבורא ולכן לא קושר אותן ל"טוב או לרע", באותה מידה שהן עוזרות לו להיות באיחוד עם הבורא, אז הוא מנהל נכון את המצבים שלו.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 22.12.2019

 

בית הדין בהאג נגד ישראל

הערה: התובעת של בית הדין הבינלאומי הפלילי שבהאג, פאטו בנסודה הודיעה שבזמן מבצע צבאי "צוק איתן", בוצעו פשעי מלחמה על ידי הצבא הישראלי. וזה קורה בזמן שבסוריה הורגים אלפי בני אדם, בלבנון לא ברור מה מתרחש. תראה מה מתרחש בעולם!

תגובתי: הדבר הכי לא מובן לכולם, אבל צריך להיות מובן, שבדרישה ליהודים, מטבע הדברים מתייחסים בסדר גודל גבוה יותר מאשר כלפי כל השאר, בסדר גודל רוחני עצום. מפני שהיהודים לפי צביונם הפנימי, לפי הכנתם הפנימית, חייבים להתנהג כך  שכל האירועים האלה בכלל לא יתרחשו בעולם.

אבל אם זה מתרחש, מי אשם? היהודים! אין בזה שום צל של ספק! אם בעולם מתרחש משהו רע, אז היהודים הם אלה שאשמים! ועלינו להסכים עם זה.

שאלה: האם זו ההצהרה שלך?

תשובתי: זו ההצהרה שלי, מפני שאחרת אין תשובה לכך, מי אנחנו. בסופו של דבר אנחנו צריכים להסביר לעצמנו בעצמנו, מי אנחנו.

למה אנחנו כל הזמן מנסים לומר: "אנחנו כמו אחרים"? ואחרים אומרים: "לא, אתם בכלל לא  כמו כולם. יש לנו כלפיכם טענה מיוחדת, אתם נושאים בתוככם שיטת תיקון מסוימת עבור האנושות ולא מראים אותה לאף אחד. אתם לא מיישמים אותה על עצמכם, ובסיכומו של דבר כל הבעיות, כל הייסורים של האנושות מתרחשים דווקא באשמתכם.

ולא סתם באשמתכם, אלא בגלל הזלזול בכל מה שמתרחש מסביב. עליכם להעריך, להבין את הכוחות שלכם, את הייעוד שלכם, את היכולות שלכם ואת התלות של האנושות כולה בכם".

אני, כמי שלומד את המצב הכללי של הטבע, את מערכת ההנהגה, את התוכנית של הטבע ואת כל מה שחכמת הקבלה מדברת עליו, כשיטה פנימית מקורית של העם היהודי ושל האנושות כולה, אומר שבעיקרון אני מסכים עם הגישה הזאת. אין לאן לברוח, זהו חוק הטבע! לכן זה חסר טעם לשלול זאת .

בית הדין בהאג? יהיו עוד אלף בתי דין למיניהם והם יסתיימו בכי רע עבורנו.

שאלה: מסביב רק אויבים. אנחנו צריכים להתגונן?

תשובתי: אנחנו צריכים להתנהג כך שסביבנו יהיו רק חברים.

הערה: זה וודאי היה רצוי…

תגובתי: לא שזה "יהיה רצוי", אלא צריך!

הערה: אבל בינתיים…

תגובתי: שום "בינתיים"! כבר עכשיו צריך להתחיל להבין, כיצד בנוי הטבע, כיצד בנויה התוכנית, כל האנושות, כיצד היא נעה, כיצד היא מסובבת על ידי חוק אחד ויחיד, ומה עלינו לעשות עם זה. יש לנו את האפשרות להשפיע על הכול!

שאלה: כלומר רוצים מאיתנו שנתחיל מרגע זה?

תשובתי: בוודאי! היינו צריכים להתחיל את זה כבר לפני אלפי שנים.

שאלה: ואז הבלגן העולמי הזה לא היה קיים?

תשובתי: כן. לְמה מכוונים כל הייסורים?

הערה: אני יודע את התשובה שלך.

תגובתי: אין לאן לברוח ממנה! אבל אני רואה, כיצד בתגובה לְמה שאני כותב, ומשתדל להסביר זאת בכל המקומות שאליהם אני מגיע, מתנערים ממני. היהודים מתנערים! אנחנו פשוט צריכים להסכים עם החוק הזה של הטבע, שלאורך אלפי שנים פועל לנגד עינינו, ושעליו כותבים כל המקובלים, ולא רק הם.

חוקי הטבע לא מתפשרים. עלינו להבין, או שאנחנו פועלים כמו שצריך לפי הטבע, או שהטבע פועל עלינו.

שאלה: מה עלינו לעשות כדי שכולם יהפכו להיות חברים שלנו?

תשובתי: עלינו להתחבר בינינו. בזה אנחנו לא תלויים באף אחד! אף אחד לא צריך לעזור לנו בזה. אנחנו צריכים רק לכונן קשר נכון בינינו. להתאסף כולם יחד, ליצור מדינה נורמלית, שאף אחד לא יברח ממנה. להרגיש כעָם, להתעלות מעל הפירוד ואז הכול יהיה טוב!

שאלה: בעולם?

תשובתי: גם אצלנו וגם בעולם.

שאלה: אתה מדבר על הנקודה הקטנה הזאת, שנקראת "ישראל"?

תשובתי: בוודאי. רק עליה. לא צריך לדאוג לשום דבר בעולם. בעולם הכול יתרחש כתוצאה ממה שמתרחש בנקודה הזאת. כך גם בית הדין בהאג.

מתוך תוכנית טלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 23.12.2019

 

כיצד להסביר על מה מדברת חכמת הקבלה?

שאלה: כיצד להעביר לאנשים שהגיעו אלינו בפעם הראשונה בפרק זמן קצר, מהי חכמת הקבלה וכיצד זה נכנס לתוך הרגשתו של הלומד?

תשובתי: אי אפשר להעביר את חכמת הקבלה סתם כך במילים, על האדם להסביר אותה לעצמו בהדרגה, אינני יכול לספר הכול במשפט אחד. חכמת הקבלה מגלה לאדם את משמעות החיים, את משמעות יצירת הבריאה, באיזה אופן נוצרה הבריאה, על התקדמותה, לאן היא מובילה, באיזה אופן אנו משתתפים בתהליך ובמה מסתכמת האפשרות להשפיע על גורלנו ולהשיג את מטרת הבריאה בצורה מהירה ונכונה.

חכמת הקבלה לא שייכת לדת או לפילוסופיה, זהו ידע נפרד שאותו קיבל ״אדם״ כמעט לפני 6000 שנה ומאז הוא חי ומתפתח באנושות ועלינו לקבל, ללמוד ולהפנים את אותו ידע בהדרגה. הידע הזה לא מחייב אותנו לשום דבר אלא רק לטוב. דרך קשר טוב עם אחרים אנו מגלים את העולם העליון, את הבורא ובמקביל אנחנו לא יכולים להזיק לאף אחד ולעשות משהו שלילי, בשום דבר ובשום צורה. אין הגבלה על לימוד של חכמת הקבלה, מי שרוצה יכול ללמוד, אך אם האדם רוצה ללמוד באופן רציני אז כבר קיימים תנאים מסוימים, לא הגבלות, אלא תנאים, כיצד עליו ללמוד כדי לממש בתוכו את החכמה הזאת באמת.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 1.12.2019

בדרך הנכונה

הערה: יותר ויותר פעמים אני כביכול רואה את עצמי מהצד. לפעמים אני חווה פחד, שמחה או דאגה. נוצרת תחושה, שזה לא אני. אני כביכול עוקב אחרי עצמי, גם עכשיו אני מפחד, רועד, עכשיו אני רוצה משהו חזק מאוד.

תגובתי: זה נפלא! מלמדים אותך מי אתה באמת: טוב, רע, מפחד או להיפך. אבל בסיכומו של דבר, אתה לא זה, לא זה ולא זה. מראים לך, אלו רגשות משתנים בתוכך ממינוס לפלוס, גם ישירים וגם הפוכים. מתוך זה אתה מתחיל להשיג את עצמך, כלומר את מי שניצב מאחורי הרֵגשות הללו. הגילוי הזה עוד ממתין לך. אבל המהלך כבר נכון.

בהצלחה! תמשיך.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 15.12.2019

 

מה זה מוות מנקודת מבטה של חכמת הקבלה?

שאלה: מה זה מוות מנקודת מבטה של חכמת הקבלה? זה סוף החיים או התחלה של משהו חדש?

תשובתי: למוות של הגוף הבהמי אין שום שייכות לחיים האמיתיים שלך, שכמובן לא מתחילים ולא מסתיימים בזה. אתה פשוט מתחיל להרגיש את עצמך במצב אחר.הלכן לא צריך לחשוב על המוות ולדאוג. עדיף שנחשוב, באיזה אופן נמשיך את הקיום שלנו.

שאלה: אבל הרצון קשור בצורה מסוימת עם הפחד ממוות?

תשובתי: לא. למעשה הרצון לחיות, זה הרצון הנצחי והמושלם. זהו הרצון להתחבר עם מקור החיים, עם הבורא ולהתקיים בחיבור איתו. ואילו המצב הפיזי (הבהמי) שאותו אנחנו מכנים בשם "חיים", זהו בסך הכול תנאי קטן לקיום שלנו, כדי להתחיל להרגיש משהו נעלה יותר, את הדרגה הבאה.

שאלה: כלומר, באדם קיים רשימו של נצחיות?

תשובתי: בוודאי, קיים בתוכנו רשימו של המצב הנצחי, בלעדיו לא היינו משתוקקים אליו.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 15.12.2019

 

קבוצה זו מעבדה לחקר הבורא

עבודה רוחנית תלויה באופן שבו אנחנו יוצרים את הקבוצה, באופן שבו אנחנו מנהלים את עצמנו בתוכה, משנים, מנסים אפשרויות של קשרים ושילובים בקבוצה. במידה הזאת אנחנו כמו במעבדה, מתחילים להרגיש את השפעתו של הבורא עלינו: יותר או פחות, קרוב יותר או רחוק יותר וכולי.

כל הקבוצות שלנו בעולם כבר יכולות לארגן ביניהן תנאים כאלה שבהם יוכלו לחקור את הבורא. ובמידת ההתקרבות, ההתרחבות, הריחוק זה מזה, הם מתחילים להרגיש אותו.

הבורא, זה פשוט הכוח הכללי, ואילו אנחנו אלה שיכולים להרגיש אותו ולשנות בתוכנו. "בתוכנו" הכוונה בתוך הקבוצה, בקשר בינינו שבתוכו מושג הבורא.

לכן אנחנו תמיד מייעצים ליצור קבוצות ולהתאחד בתוכן לפי המלצותיו של המורה המקובל שלנו, הרב"ש. אם נעבוד בצורה כזאת, אז במידת ההתקרבות וההתרחקות שלנו, אפילו בצורה מלאכותית, נתחיל להרגיש את התגלות הבורא בתוכנו. ואז יצטבר ניסיון על האופן שבו אנחנו יכולים לעבוד איתו.

זוהי פעולה מעניינת מאוד שנקראת "עבודה רוחנית". על ידי פעולה זו נגיע לתכונה שבה הבורא ימלא אותנו. וכשנתמלא בבורא, נרגיש בדרגות הבאות של הבריאה, למעלה מהעולם שלנו.

גם היום אנחנו מלאים בבורא, אבל בדרגה הבהמית, הנמוכה ביותר. לכן הדרגה הזאת לא נותנת לנו הרגשה של נצחיות, שלמות, השגה. מאחר וכולנו נבראנו על ידי הבורא באופן זהה, כבני אדם הדומים זה לזה, ומקושרים במידה מסויימת בינינו, על ידי הבורא, אז אנחנו לא מרגישים את האיחוד הזה ואת הבורא בתוכו. אבל ברגע שנתחיל בעצמנו להתאחד בינינו יותר, אז נתחיל מיד להרגיש אותו. לכן הדרגות הבאות, שתלויות  באיחוד יותר גדול בינינו, יתגלו בנו כהשגה.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 22.12.2019

 

אגואיזם היסוד של החומר

שאלה: ישנם אנשים שהאגו כל הזמן גדל בהם. וישנם כאלה שאין להם בכלל צורך בשום דבר, בהחלט מספק אותם לשכב על הספה ולראות סדרות טלוויזיה. מה זה האגו שגדל והיכן הוא נמצא?

תשובתי: אגואיזם, זה הרצון למלא את עצמך. האגו לא נמצא רק בכל אחד מאיתנו, אלא גם בחומר של הדומם, הצומח והחי. מפני שאחרת החומר לא היה קיים. החומר מרגיש את עצמו רק במידת הרגשת האגואיזם שלו, הרגשת הרצון ליהנות, לקיים את עצמו, לשמור על הקיום שלו.

האגואיזם נמצא בתוך החומר עצמו. מה גם שהוא מהווה את המרכיב הרוחני שלו. אם האגואיזם משתנה, אז גם החומר משתנה. אגו, זה אותו כוח פנימי שמחזיק את החומר, מחייב אותו להתקיים, מחייב את האלקטרונים ואת האטומים להסתובב.

כולנו למדנו בבית הספר על תגובות כימיות ויודעים, מה זה ערכיות של אלמנטים, כיצד הם מתחברים ביניהם בהתאם למצב של אלקטרונים חופשיים על המסלולים החיצוניים של האטומים. אלה הם המצבים המעידים על האגואיזם שלנו.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 15.12.2019 :

 

לא להוסיף טעות על טעות

שאלה: הדת זו מסגרת חברתית ליחסים הדדיים בין בני אדם בעלי אמונה אחת. האם חכמת הקבלה זו דת?

תשובתי: לחכמת הקבלה אין שייכות לדת. או שאנחנו מתחילים לקבוע בחיים שלנו מנהגים וחוקים מסוימים שלא קיימים בטבע, אבל היינו רוצים שיהיו קיימים, ואת זה אנחנו על פי רוב מכנים בשם "דת", או שזה יכול להיות תנאי תרבותי כלשהו של החברה.

בחכמת הקבלה זה לא כך. היא בנויה כך שאתה מגלה את חוקי הטבע, משיג אותם בתוכך בידיעה מוחלטת, ואז אין לך שום שאלה בנוגע אליה.

ודאי שחכמת הקבלה היא לא דת, ועם זאת היא גם לא מדע, מפני שהיא לא מתגלה בחושים ובשׂכל שלנו, אלא היא מתגלה דווקא בתכונות שאתה מפתח בתוכך כשאתה עולה מעל האגו, מעל לחומר של העולם שלנו. אז אתה מתחיל להרגיש תכונות אחרות לחלוטין, חוקים אחרים, וכך אתה מתקדם.

כדי להשיג את האמת עליך להתעמק בנושא, ולהבין במה אתה עוסק. אחרת אתה מתייחס לְמה ששמעת היום מנקודת המבט ששמעת אתמול. מה התוצאה מכך? אתמול הכניסו לך לראש דוֹגְמוֹת מסוימות שאותן קיבלת כאמת, והיום מתוך מה שקיבלת אתמול אתה מגנה, מעביר ביקורת ומגדיר כל דבר חדש. כלומר לקחת דבר אחד כתנאי, וכעת אתה שולל את כל השאר ובכך כל הזמן תוסיף ותגדיל את הטעויות שלך, לא תגלה שום דבר חדש בחיים. כעבור עשר שנים תהיה באותו מצב התחלתי.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 15.12.2019

 

השתוקקות לקשר

שאלה: האם הכרחי שיהיו מסגרות בהשגה של הבורא?

תשובתי: כן, המסגרות בהכרח נחוצות. משתייכים אליהן צמצום, מסך, הגבלות למיניהן שאנחנו מטילים כדי להרגיש את הבורא, מפני שאנחנו לא מרגישים משהו שהוא חסר גבולות.

כאשר אנחנו בקבוצה, וקושרים את עצמנו עם החברים, אנחנו מגיעים למצב שבו אנחנו יכולים יחד עם החברים להרגיש לאלו חיבורים וקשרים בינינו אנחנו יכולים להגיע, ובקשרים האלה נרגיש את הבורא.

שאלה: מאיזה חומר מורכב הקשר והמחסום בינינו לבין הבורא?

תשובתי: הקשר הזה מורכב מהתנגדות לאגו. כוחות ההשתוקקות לקשר עם החברים ועם הבורא צריכים להיות גדולים יותר מאשר כוחות ההשתוקקות לתענוג אישי, והם אלה שיבנו בתוכנו את ההגבלה ונוכל להרגיש את הבורא.

שאלה: עם אלו רצונות אנחנו מסוגלים להרגיש את הקשר בינינו לבין הבורא?

תשובתי: עם רצון שמופנה לחברים. באופן לא מודע אני דוחה את הבורא ממני על ידי יחס רע כלפי החברים. אני מקרב את הרגשת הבורא אליי כשאני רוצה להתקרב אל החברים.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 08.12.2019

 

האם אפשר לגלות את הבורא באמצעות השׂכל?

שאלה: מה ההבדל בין הרגשת ייחודיות הבורא לבין הבנה שׂכלית ש"אין עוד מלבדו"?

תשובתי: המושג הבנה שכלית מתייחס לשׂכל שהוא תוצר של העולם שלנו ולכן לא יכול לספק לנו שום דבר מפורש. במשך אלפי שנים, בני אדם רבים רצו לגלות את הבורא, אבל לא הצליחו בכך. לכן אינך צריך לנסות לעשות זאת אך ורק על ידי המשאבים שלך, על ידי השׂכל והרֵגשות. בוא נלמד את חכמת הקבלה וננסה להשיג דרכה את גילוי הבורא. זה יצליח.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 01.12.2019